rijsoord banner

17 januari 2021 · 
[Rijksstraatweg 99-101] Belangstelling voor museum

RIDDERKERK - Er is al serieuze belangstelling voor de koop van het museum Johannes Postschool in Rijsoord. Op Funda is de informatie over het museum aan de Rijksstraatweg binnen een week door ruim 12.000 mensen bekeken. De makelaar heeft bovendien al afspraken voor bezichtigingen kunnen maken met enkele geïnteresseerden. “De belangstelling is groot. Ik had niet verwacht dat er al zo snel serieuze gegadigden zouden zijn” zegt museumeigenaar Ad Los.
en snelle verkoop zal overigens wel onder voorbehoud zijn. Het eerste recht van koop heeft de gemeente Ridderkerk. Dit is zo opgenomen in de overdrachtsakte van het vroegere schoolgebouw, die 25 jaar geleden door de gemeente en Los werd overeengekomen. Met een prijs op basis van een taxatie van een onafhankelijk taxateur zal het gebouw aan de gemeente aangeboden moeten worden. Wanneer de gemeente niet ingaat op deze aanbieding (of twee maanden niet reageert) is de eigenaar niet meer aan deze afspraak gehouden.

Of de gemeente gebruik zal maken van het eerste recht tot koop is nog niet bekend. Richting gemeentehuis is nog geen aanbieding gedaan voor de overname van de museumschool. Wel heeft de eigenaar bijna twee jaar geleden verzocht om de voorwaarde tot aanbieding aan de gemeente te schrappen. Op antwoord op dit verzoek wordt nog gewacht. Toen het gebouw in 1996 werd verkocht was een voorwaarde dat het lokaal waar Nederland op 15 mei 1940 capituleerde behouden zou blijven als klaslokaal. Ad Los maakte in de lokaal een bijna levensechte reconstructie van de ondertekening van de capitulatie. Daarnaast bouwde hij de voormalige school uit tot een compleet museum met een compleet museum met onder meer een filmlokaal, planetarium en observatorium.

Andere situatie
“De investeringen in deze inrichting overtreffen de investering in het gebouw zelf, dan ook verre. Van enigerlei vorm van speculatie, kan in de meest gunstige scenario’s, dan ook geen sprake zijn. Omdat de rechten van de gemeente Ridderkerk, slechts het gebouw betreffen, is er sprake van een volkomen andere situatie” vindt Ad Los, die het gebouw met de volledige inhoud wil verkopen.
De gemeente Ridderkerk nam het eerste recht tot koop in de overdrachtsakte op om eventuele speculatie met het gebouw tegen te gaan. “Gebouw en inrichting zijn door de jaren heen een onlosmakelijk geheel geworden, dat landelijk, maar ook van buiten onze landsgrenzen, als museum naam heeft gemaakt en goed wordt bezocht. Het voortbestaan van het gebouw als museum, is naar mijn overtuiging het best gediend, als allerlei belemmerende voorwaarden, dan niet aan de orde zijn.”

FUNDA:
https://www.funda.nl/koop/ridderkerk/huis-41144525-rijksstraatweg-99-101/

paragraaf
15 januari 2021 · 
[in 2019 geveild schilderij Laura Muntz] Discovering the True Identity of ‘Lady in White’

May 23, 2019

Anna Holmes combines her love of art and history in the auction business.

The lead up to an auction is a fascinating time for us, as we often unearth new and exciting details about the artworks in our care. This leads to an even greater appreciation of the artists and works we are entrusted with.

One of these compelling artworks is Lady in White by Laura Muntz Lyall, to be offered in our forthcoming Canadian and Inuit Fine Art Auction on May 27. This beautiful portrait of a woman was consigned to us as a possible portrait of Mrs. Robert Reid – the wife of Robert Reid, past president of London Life Insurance Company in London, Ontario. This line of provenance was assumed because the painting purportedly came from the home of Mr. Reid.

During the course of our research on this Muntz painting, we came across a black and white photograph of the painting in an 1899 edition of the Toronto Globe, which was reproduced in Joan Murray’s book, Laura Muntz Lyall:Impressions of Women and Childhood. This exciting discovery led to further research on the identity of the sitter portrayed in Lady in White, who we now believe to be Wilhelmina Hawley, an American painter.

As we shared in our essay in the auction catalogue, Wilhelmina Hawley was a dear friend of Laura Muntz. Both women studied at the Academie Colarossi in Paris, and were part of the same artistic circle as James Abbott McNeill Whistler. The two women lived and painted together from 1893 to 1897. They clearly had a strong connection while living in Paris, sharing in their love of art, while also travelling to the artist village of Rijsoord, Netherlands in the summer of 1892 to paint.

We believe that Muntz executed this portrait of her friend in 1897, the same year that the work was exhibited in Paris. This portrait of Hawley was then lent to an exhibition at the Women’s Art Association of Canada in 1899 (the year the work was reproduced in the Toronto Globe). We can only assume that when Laura returned to Canada in 1897, she brought this portrait back with her. Murray’s book also shares another portrait of Hawley that Muntz painted in 1895, depicting Wilhelmina reading in an elegant white dress.

Incredibly, we were able to make contact with the descendants of Hawley – her great granddaughter in fact. She has confirmed that this painting does indeed depict her great grandmother, Wilhelmina Hawley.

The relationships that this painting represents and the connections it has inspired is truly moving. As a lover of art and history, I feel grateful to have had the opportunity to not only admire this painting, but to learn about the connection between these female artists of the 19th century and to reconnect a family with their ancestor. We can now definitively offer Lady in White as an important historical portrait of Wilhelmina Hawley.

Lot 58
LAURA ADELINE MUNTZ LYALL, O.S.A., A.R.C.A.
LADY IN WHITE
oil on canvas, laid down on board
inscribed on the reverse “From the estate of Robt. H. Reid – London, Ont. (said to be a portrait of Mrs. Robt. H. Reid)” 57 ins x 37.5 ins; 144.8 cms x 95.3 cms
Estimate $20,000 – 30,000

paragraaf
15 januari 2021 · 
Educatiemuseum in de verkoop

RIDDERKERK - Het museum Johannes Postschool in Rijsoord is te koop gezet. Het educatiemuseum aan de Rijksstraatweg is in de verkoop gebracht bij De Landerije Makelaars en werd op 24 december op Funda gezet.
Eigenaar Ad Los hoopt op het vinden op een gedreven man of vrouw, die met dezelfde passie het museum zal voortzetten. Haast met de verkoop heeft hij naar zijn zeggen niet: “Huizen gaan nu als zoete broodjes, maar voor een museum zullen er niet zoveel kopers zijn. Het is dus wachten op een geschikte partij. Ondertussen blijf ik hier gewoon doorgaan, want ik vind het nog steeds leuk. Maar ik ben 72 en moet dus ook naar de toekomst kijken. Ik zal hier niet voor eeuwig zijn.”

Planetarium en 3D-films
Het schoolgebouw waar op 15 mei 1940 de capitulatie werd ondertekend, kwam in 1996 in handen van Ad Los. Hij kocht het van de gemeente en maakte er een museum van met onder meer een getrouwe reconstructie van het lokaal ten tijde van de capitulatie, een planetarium en een observatorium met een Zeiss telescoop. Een origineel ruimtevaartpak van Alexei Leonov is er ook te bewonderen. Daarnaast bouwde Los een ‘tijdmachine’ die met 3D-films teruggaat naar historische momenten, een bioscoopzaal en een restaurantruimte. Bezoekers kunnen bovendien met een rondvaarboot de Waal op.
De koper van het museum krijgt het er allemaal bij. Ook de beheerderswoning, waar Los nu zelf woont, is bij de koop ingegrepen. “Als er iemand komt die wil dat ik er volgende week uit moet zijn ben ik weg. Maar het zal wel langere adem vergen. Tot die tijd ga ik hier met alle plezier door” zegt de museumbouwer.